nl
X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Rebelcell 24volt 100A lithium accu komt er aan

  Andre Kuijt     14/07/2017     Reacties (0)

Rebelcell komt zeer binnenkort (begin aug 2017) met een nieuwe 24volt 100 Ampere lithium accu. Door de vraag uit de markt naar grotere vermogens maar minder gewicht heeft Rebelcell de afgelopen tijd een nieuwe grotere accu ontwikkeld welke ook de grotere 24volt motoren van stroom kan voorzien. Vervangt 4x 105ah loodaccu De nieuwe 24V 100A heeft niet alleen dubbele capaciteit van de bestaande 24V50 maar ook een zwaardere BMS welke ontlaadstromen van 100A continue aankan. De nieuwe accu weegt maar 16kg en vervangt in vermogen 4x 105ah loodaccu's. Wat dus een gewichtsbesparing van +/- 80kg oplevert. Deze nieuwe 24 volt accu zal ook in serie geschakeld kunnen worden om er zo 200A van te maken. Deze accu met bijvoorbeeld een Minn Kota Terrova boegmotor zou een zeer mooie combinatie zijn.  Laadstatus en USB Zoals tegenwoordig gewoon bij Rebelcell is ook deze accu's uitgerust met laadstatus display en USB aansluiting voor het opladen van uw telefoon of tablet aan de waterkant. Deze functie is in/uit schakelbaar zodat het niet onnodig stroom verbruikt en er zoveel mogelijk over blijft voor uw elektromotor. BMS en Veiligheid Het BMS (battery management systeem) beschermt uw accu en draagt bij aan een lange levensduur. Functies van het BMS zijn bescherming tegen te diep ontladen, te hoge/lage temperaturen, te snel ontladen, piekstromen en balanceren van cellen. Bij het overschrijden van 1 van deze waarden zal de accu zichzelf uitschakelen en zichzelf weer inschakelen wanneer het weer binnen de waarden valt. De prijs Dan blijft natuurlijk ook nog over wat gaat het kosten? De 24volt 100A accu gaat €2099,- met een standaard 12A acculader. Dezelfde accu met waterdichte 12A acculader gaat €2199,- kosten.  Garantie De accu heeft standaard 2 jaar fabrieksgarantie vanaf datum welke op uw aankoopbon vermeld staat. Technische gegevens Rebelcell 24V100: Heb je een 24 volt elektrische buitenboordmotor dan is...

Lees meer

Laden van meerdere accu's aan boord

  Andre Kuijt     11/07/2017     Reacties (0)

Op veel boten maar ook in bijvoorbeeld campers is het zo dat er een dubbel accusysteem is geinstalleerd. Het laden van deze accu's moet wel op de juiste manier gebeuren anders kunt u snel problemen krijgen met de accu's. Hoe werkt het laden van meerdere accu's aan boord?  Het laden van meerdere accu's aan boord kan op verschillende manieren. We gaan een aantal mogelijkheden bespreken. Na het lezen van onderstaande zult u een goede keuze kunnen maken welke mogelijkheid voor u geschikt is. Waarom de accu's niet allemaal aan elkaar verbinden. Waarom kunnen we niet alle accu's gewoon aan elkaar schakelen en gaan laden. In de meeste gevallen zijn de accu's van verschillende capaciteit (amperage ah). Wanneer we die aan elkaar gaan schakelen zullen de accu's elkaar gaan leegtrekken. Dit komt door de verschillende interne weestand van de accu's. Dat is iets wat je niet wilt natuurlijk.  We moeten er dus voor gaan zorgen dat de accu's van elkaar gescheiden gaan worden. Dit kan doormiddel van een relais, diode laadstroomverdeler en een FET diode laadstroomverdeler. Het laden kan gedaan worden met een dynamo, of een acculader. Laadstroomrelais /  battery combiner Met het laadstroomrelais zorgt het relais ervoor dat eerst de startaccu geladen wordt als deze op een vooraf ingesteld niveau is wordt het relais gesloten en zitten de beide accu's aan elkaar geschakeld en worden beide accu's geladen. He maar ik heb net gezegd dat we juist niet willen dat de accu aan elkaar geschakeld zitten. Dit kan wel zo lang er geladen wordt. Zo snel als het laden stopt zal het relais weer uitschakelen en is er geen verbinding meer tussen de accu's.  Deze relais zijn er in verschillende groottes te krijgen voor de verschillende laadstromen. De meeste relais zijn er dan ook nog mee uitgerust dat u via een schakelaar kortstondig de accu's aan elkaar kan verbinden. Waarom willen we dat, mocht er...

Lees meer

Elektrische buitenboordmotor voor zeilboot

  Andre Kuijt     02/07/2017     Reacties (0)

Elektrische buitenboordmotor voor zeilboot . We krijgen met regelmaat de vraag wat is nou een geschikte elektrische buitenboordmotor voor mijn zeilbootje. Is een Talamex TM40 geschikt. Daar kunnen wij een kort antwoord op geven NEE. De Talamex motoren zijn eigenlijk niet geschikt als hoofdaandrijving. Deze motoren zijn ontworpen als bij aandrijving voor vissers om de boot in de stroom te houden en heel rustig te varen. De motoren kunnen bij langdurig gebruik warm worden met interne problemen tot gevolg. Daarbij zijn de motoren eigenlijk te licht voor het voortstuwen van een zeilboot met bijvoorbeeld 4 personen en tegenwind en tegen de golven in. Hierdoor zult u altijd vol gas moeten geven wat er nog sneller voor zorgt dat de motor te warm wordt en de accu snel leeg is.  Daarbij is er nog een nadeel van de zogenaamde trolling motoren, er moet een losse accu bij. U heeft dus altijd een losse accu in de boot nodig, welke dus ook weer deugedelijk gemonteerd dient te worden. Tevens de kabel van de motor naar de accu loopt ook over het achterdekje van de boot.   Torqeedo travel 1003C elektrische buitenboordmotor Welke elektrische buitenboordmotor adviseert u dan wel voor mijn zeilboot vraagt u zichzelf nu af. Dat is de Torqeedo Travel 1003C een doorontwikkeling van de eerdere Torqeedo travel modellen maar dan met een 62% langere vaartijd. De Torqeedo Travel elektrische buitenboordmotoren hebben een geintegreerde accu, display met geintegreerde GPS zodat u altijd realtime uit kunt lezen wat het verbruik is en hoe lang u nog kan varen op de acculading. Zeker wanneer u nu vaart met een 4/5pk verbrandingsmotor is de Torqeedo travel een 1 op 1 vervanging van uw huidige motor. De bevestiging aan de spiegel is het zelfde het vermogen is hetzelfde. Alleen verbruikt deze motor geen benzine. Dus nooit meer het probleem van benzine in het water morsen in het water. Aan het touwtje trekken tot hij eindelijk start.De motor is lichter (13,5kg...

Lees meer

Optima red top als boegschroef accu

  Andre Kuijt     25/06/2017     Reacties (0)

Wij krijgen regelmatig de vraag of de Optima red top een geschikte accu is voor de boegschroef. Hierop kunnen wij antwoorden JA. Doordat de Optima red top 4.2s 50ah een zeer hoge koudstartstroom heeft is deze uitermate geschikt voor de boegschroef. De koudstartstroom van deze krachtpatser is 815A. De koudstartstroom wordt bepaald door de accu te ontladen met een x stroom voor 30sec voordat hij onder de 7,2volt zakt. Deze kleine accu levert naar verhouding in die 30sec dus een flink hoge stroom. De hoge startstroom zorgt ervoor dat de boegschroefmotor makkelijk rond kan draaien en hierdoor zal de boegschroef ook goed zijn werk doen. Waardoor je hem ook minder vaak nodig hebt. Hierdoor heeft de accu het dan weer makkelijker.  Doordat de boegschroef makkelijker draait zal de spanningsval ook minder zijn en dit heeft weer tot gevolg dat de stromen ook minder hoog. Normaal gesproken wordt de boegschroef alleen kortstondig gebruikt en dat een aantal malen achter elkaar, hierdoor volstaat een accu van 50ah.  Wanneer met een accu plaatst voor een boegschroef, plaats deze dan altijd zo dicht mogelijk bij de boegschroef hierdoor zijn de voedingskabels naar de boegschroef zo kort mogelijk.  Zorg ervoor dat de Optima accu wel de juiste laadspanning krijgt. De Spiraal AGM accu wordt het liefst geladen met een voltage van 14,4 tot wel 14,7 volt. Houdt hier dus rekening mee. Denk er ook aan dat de accu maar 50% ontladen mag worden. Optima accu's en zeker de Red top accu's kunnen slecht tegen diepe ontlading. Zorg er ook voor wanneer de accu ontladen is dat deze ook gelijk weer opgeladen wordt. Laat een Optima accu nooit voor langere tijd ongeladen staan, dit zal er voor zorgen dat de levensduur van de accu danig verkort wordt. De accu staat onder mijn bed is dat dan een probleem? Nee wanneer de Optima onder uw bed geplaatst wordt is dit geen probleem. Optima is een gesloten spiraal accu welke niet kan lekken, dus ook geen probleem voor...

Lees meer

Hoe hou ik me accu tijdens de winter in topconditie

  Andre Kuijt     04/01/2017     Reacties (0)

Tijdens de wintermaanden word de accu van de boot vaak niet gebruikt. Hoe houdt u deze nou in topconditie?  Zorg dat u de accu geladen heeft voordat u deze niet meer gebruikt. Maak alle kabels naar de accu los. Ook alle kabels onderling tussen de accu dient u los te maken. Dit om te voorkomen dat deze elkaar gaan ontladen. Controleer het niveau in de accu, vul zo nodig bij. Doe dit na het laden en niet voor het laden. Zet de accu's in een koele niet vochtige ruimte. Zet ze zeker niet bij de kachel. U zult denken maar bij de kachel is het toch lekker warm en is beter voor de accu. Dat is juist niet het geval. Zorg voor een koele vorstvrije ruimte om de accu's op te bergen. Sluit de accu's na een maand of 2/3 weer aan. Laadt deze daarna weer volledig op. Haal hierna alle kabels weer los om ontlading van buitenaf te voorkomen. Als de winter dan voorbij is en u gaat de boot weer gebruiken sluit de accu's dan weer aan en laadt ze nogmaals volledig op voordat u deze weer in gebruik neemt. Ik heb een druppellader kan ik deze er de hele winter op laten staan. In principe wanneer dit een goede druppellader is kan dat. Alleen houdt er wel rekening mee dat de acculader wel ten aller tijden stroom blijft gebruiken. Ook als deze niet aan het laden is zal deze toch iets stroom verbruiken. Tevens als door omstandigheden de acculader niet meer werkt zijn de accu's nog aangesloten en als er dan een lekstroom is dan is de accu met een aantal dagen / weken ontladen. Daar heeft u dan geen weet van want u gaat er vanuit dat de acculader uw accu's laadt. Komt u in het voorjaar dan weer bij de boot / accu's dan komt u voor een vervelende verrassing en in het ergste geval moeten de accu's vervangen worden omdat ze te diep zijn ontladen. Volgt u bovenstaande tips op dan heeft u de grootste kans dat uw accu's nog in topconditie zijn wanneer het nieuwe vaarseizoen weer begint.

Lees meer