nl
Inloggen


Inloggen Registreer
X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Laden van meerdere accu's aan boord Op veel boten maar ook in bijvoorbeeld campers is het zo dat er een dubbel accusysteem is geinstalleerd. Het laden van deze accu's moet wel op de juiste manier gebeuren anders kunt u snel problemen krijgen met de accu's.

Hoe werkt het laden van meerdere accu's aan boord? 

Het laden van meerdere accu's aan boord kan op verschillende manieren. We gaan een aantal mogelijkheden bespreken. Na het lezen van onderstaande zult u een goede keuze kunnen maken welke mogelijkheid voor u geschikt is.


Waarom de accu's niet allemaal aan elkaar verbinden.

Waarom kunnen we niet alle accu's gewoon aan elkaar schakelen en gaan laden. In de meeste gevallen zijn de accu's van verschillende capaciteit (amperage ah). Wanneer we die aan elkaar gaan schakelen zullen de accu's elkaar gaan leegtrekken. Dit komt door de verschillende interne weestand van de accu's. Dat is iets wat je niet wilt natuurlijk. 

We moeten er dus voor gaan zorgen dat de accu's van elkaar gescheiden gaan worden. Dit kan doormiddel van een relais, diode laadstroomverdeler en een FET diode laadstroomverdeler. Het laden kan gedaan worden met een dynamo, of een acculader.




Laadstroomrelais /  battery combiner

scheidingsrelais battery combinerMet het laadstroomrelais zorgt het relais ervoor dat eerst de startaccu geladen wordt als deze op een vooraf ingesteld niveau is wordt het relais gesloten en zitten de beide accu's aan elkaar geschakeld en worden beide accu's geladen. He maar ik heb net gezegd dat we juist niet willen dat de accu aan elkaar geschakeld zitten. Dit kan wel zo lang er geladen wordt. Zo snel als het laden stopt zal het relais weer uitschakelen en is er geen verbinding meer tussen de accu's. 

Deze relais zijn er in verschillende groottes te krijgen voor de verschillende laadstromen. De meeste relais zijn er dan ook nog mee uitgerust dat u via een schakelaar kortstondig de accu's aan elkaar kan verbinden. Waarom willen we dat, mocht er door onbekende oorzaak de startaccu leeg zijn en de motor niet meer gestart kunnen worden maar er zit nog wel stroom in de lichtaccu kunt u het relais sluiten en de motor alsnog starten.



Diode laadstroomverdelerDiodebrug batterij isolator

Bij een diode laadstroomverdelen worden de accu's niet aan elkaar geschakelt maar blijven ze door middel van diodes ten aller tijde gescheiden. Hierdoor kan de ene accu de andere accu nooit leeg trekken. Op de laadstroomverdeler wordt 1 dynamo aangesloten en deze zorgt ervoor dat een deel van de laadstroom naar 1 accu gaat en de rest naar de andere accu. Hierdoor zijn dus 2 of 3 accu's tegelijk te laden met 1 dynamo. Nadeel van een standaard diode laadstroomverdeler kan zijn dat er een spanningsval over de diodes plaatsvind. De dynamo levert bijvoorbeeld 14volt maar uiteindelijk komt er maar 13,4 bij de accu's aan een spanningsval van wel 0,6volt. Dit is een behoorlijk nadeel van standaard diodes. Daarom zijn er ook FET diodes ontwikkeld zoals we hieronder zullen bespreken. Een andere oplossing kan zijn om de dynamo aan te laten passen naar een hogere laadstroom. Maar dit is wel weer extra werk


FET Laadstroomverdeler

FET diode laadstroomverdelerDe FET laadstroomverdeler werkt in principe hetzelfde als de standaard diode brug /laadstroomverdeler alleen is er in dit model een ander type diode gebruikt die bij lage stroom maar een spanningsval van 0,02volt heeft en bij hoge stroom maximaal 0,1volt verliest. Dit zorgt ervoor dat uw accu's veel beter geladen worden. Hiervoor hoeft de dynamo dus ook niet aangepast te worden wanneer er een FET diode laadstroomverdeler geplaats word.


 

Voorbeelden laadstroomverdeling

Hoe ziet dat er in de praktijk nu allemaal uit, dat zullen we aan de hand van een aantal voorbeeld schema's hieronder weergeven.

Voorbeeld 1.
Het scheidingsrelais geinstalleerd op een systeem met een startbatterij en een lichtaccu. Beide accu's kunnen geladen worden met de dynamo of de accessoire acuc kan geladen worden met een acculader. Tevens is de mogelijkheid geinstalleerd om via een schakelaar het relais kortstondig te verbinden (30sec) om de auto te kunnen starten met de accessoire accu wanneer de startaccu leeg is.


Voorbeeld 3 accu's en 1 dynamo tegelijk laden

Een accubank van 3 accu's wordt geladen met 1 dynamo. De laatstroom van de dynamo gaat naar het diodeblok en deze verdeelt de laadstroom over de verschillende accu's. Onderstaande plaatje is van een FET diode maar het aansluiten van de staandaard diode laadstroomscheider is hetzelfde. Als er maar 2 accu's in de boot zijn om te laden dan is het schema ook hetzelfde alleen is er dan een accu minder en dus ook een aansluiting minder op de laadstroomverdeler.

FET diode laadstroomverdeler aansluitschema

Mocht u na het lezen van bovenstaande informatie aangaande het laden van meerdere accu's tegelijk nu nog steeds vragen hebben neem dan gerust contact met ons op.
      11-07-2017 21:04     Reacties ( 6 )
Reacties (6)
 Joey (elektrischvaren-accu) -  16-05-2019

Je kan de acculader gewoon op het pakket aansluiten zorg er dan wel voor dat je de + op het begin van het geschakelde pakket zet en de op het eind. Dus niet met elke accu in het pakket verbinden. De bank functioneert eigenlijk als n grote accu en zo kan die dus ook worden geladen. Zorg er wel voor dat je een lader hebt met de geschikte laadcapaciteit.

 Steven Vos -  15-05-2019

Ik heb een accubank van 400 ah dmv 5 accu's parallel geschakeld. Heb onlangs een victron acculader gemonteerd, maar wil dat deze gelijikmatig geladen wordt. Nu heb ik de acculader op 1 accu gemonteerd , maar deze word tnatuurlijk fors belast. Ik zou liever deze accu's gelijkmatig laden (tegelijk op de acculader zetten)) kan ik alle plus polen verbinden met de plus van de acculaden . (en is het dan nog nodig om dit ook met alle minpolen te doen ) of kan ik de min van de lader op 1 accu van de laten

 Marcel -  19-07-2018

Ik heb een Victron acculader 12/15 (1) op de ingang van de Victron Argofet voor 2 accu's staan, op deze ingang staat ook mijn buitenboordmotor dynamo en mijn BlueSolar MPPT 75/15! Werkt prima, echter heb ik wel het probleem wanneer ik de Victron acculader aan heb staan op de wallstroom en ik start tegelijk elektrisch mijn buitenboord motor dan knalt de 20amp (Gele) steekzekering van mijn Victron acculader er uit! Iemand enig idee hoe dit komt?

 Ed -  08-07-2018

Goede vraag van Rogier. Ook ik ben benieuwd naar een advies. De walstroom gaat natuurlijk eerst naar een acculader, maar hoe sluit je dat aan op drie verschillende banken. En mag de motor, dus dynamo draaien als er tegelijkertijd walstroom is aangesloten. Want dat zijn twee bronnen die qua spanning zullen afwijken en dus ongewenste stroom veroorzaken...... Ook heb ik een zonnepaneel via een Victron (BlueSolar 12/24-10A) die nu alleen op een aparte accu voor de boegschroef staat aangesloten , maar misschien kan het gecombineerd worden zodat het zonnepaneel alle drie de banken opgeladen houdt. Groet, Ed

 Rogier de Jongh -  13-06-2018

Ik ben een plan aan het maken voor de boot om 3 accu's te gebruiken: 1) start, 2) diversen en 3) boegschroef . Uit het schema begrijp ik dat de 3 de accu's apart worden geladen met de FET laadstroomverdeler dus die heb ik zeker nodig. Laden gaat via de dynamo de 10A via wal-stroom (moet ik nog aanschaffen) en een 10A van het zonnepaneel. Die kunnen alle 3 tegelijk aanstaan: 230V aangesloten, levering zonnepaneel en je start de motor (waarna je de wal-stroom natuurlijk weer verbreekt). Is daar ook een verdeler voor of 'knoop' je die alle 3 aan elkaar? Dank voor je advies, Rogier.

 Jaap Vogel -  03-06-2018

Voorbeeld 3 accu's: laden een FET diode. Hoe wordt de stroom dan afgetapt: - als je de accu's parallel wilt schakelen om meer A-stroom te krijgen. Dan maken de plussen verbinding en is de scheiding toch opgeheven? Groet, Jaap

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op. Ook wij hebben een hekel aan spam.